Nuffnang Ads

Friday, April 22, 2016

Menjongket Ke Krabi, Thailand - HARI 1

Assalamualaikum!

Leaving on a jet plane :)
First time, pegi ke luar negara dengan geng-geng Karoreko. Selalu domestik sajo. Kali ni international sikit derr. Bagi chance hehehe. Taknak cerita banyak, I nak share perjalanan kami : Waniesamani dan Fizimok, Kecik dan Bangcik, Putt dan Bangbas, Kak CT dan Bangrock. Kali ni bukan pengalaman biasa-biasa tau, semuanya luar biasa.

KLIA 2 - Krabi Airport

Flight pukul 12.50 pm. Jam 10.30 am kami dah berkumpul, siap breakfast, siap membuang, siap cucuk duit dan agih-agihkan duit Thai Baht sesama sendiri dan siap check in luggage. Semua pakat muka tak sabar nak menadah muka dekat matahari panas terik nun dekat Thailand.
Excited + nervous + macam-macam ada!
All of usGeng Legam a.k.a Geng Adhoc a.k.a Geng Reko
Dah 8 tahun kita kenal ye. XOXO
Nama pun tambang murah, tempat duduk pecah-pecah ok :)
Alhamdulillah, perjalanan semuanya lancar kecuali ada some of us (including me!) agak pening dan mabuk sebab flight banyak langgar awan so dia gegor. Kami selamat sampai di Krabi jam 2.30 pm waktu Thailand. So far, waktu disana lewat sejam je dari Malaysia hehe. Jam dekat telefon pun terus ikut jam tempatan lah ye. Lepas je imigresen Thailand, terus kami ambil van di airport untuk terus ke Ao Nang. Harga untuk van menghantar kami dari airport ke Ao Nang dan menjemput kami semula untuk ke airport adalah THB1,800 kalau bahagi-bahagi satu couple THB450.

Tengah sembang pasal van
Its Thailand! Geng lelakis mencandu dulu.
Van adalah sangat selesa dan berbaloi-baloi untuk dinaiki 8 orang dewasa. Actually, untuk 10 orang sebenarnya, tapi, kami berlapan pun dah selesa.

TIPS : Sekali dah lekat pada satu kaunter tu, sila bargain kaw-kaw. Jangan tukar kaunter lain. Bertegas untuk van sahaja, tak perlu pakej lawatan yang lain. Ambil nombor telefon petugas di kaunter dan SIMPAN RESIT ELOK-ELOK.

Krabi Airport - Ao Nang

Sepanjang perjalanan kita dapatlah tengok Bandar Krabi. Perjalanan ambil masa selama 30 minit memang paneh. Bukan cuaca je, hati pun paneh. Sepanjang perjalanan, 2 kali juga pemandu kami berhenti di agensi untuk promote pakej lawatan. Kena reject lah dengan baik-baik ye. Selagi belum sampai ke hotel. Hehehehe.

Route lebih kurang begini ye
Keadaan dalam van bersama kanak-kanak riang
Sampai saja di hotel, pemandu menurunkan kami dan dia pun terus berlalu.

TIPS : Pakej lawatan boleh didapati banyak di sekitar Ao Nang. Dekat hotel pun ada.

Check-In di Nichakaran Guesthouse

Malam pertama, kami tidur di sini dulu. Sebab memang dah book awal. Masing-masing tak pernah merayau sini, untuk secure kami ambil langkah book online siap-siap guesthouse sebelum decide untuk tidur di hotel lain untuk malam berikutnya. Harga yang telah siap dibayar oleh Kecik untuk satu bilik per satu malam ialah RM103.

Nichakarn Massage :D
Guesthouse ini dibawahnya tempat urut. Masuk pun ikut jalan belakang. Tapi kelengkapan ok, siap dengan tuala, air-cond dan hot shower. TV pun ada tapi jangan kau harap nak cerita best, semuanya Bahasa Thai! Tengok CSI pun alih bahasa, ape kejadahnya hahahaha.

Kemain lahhh sume posing dekat tiang kekekeke
Selepas letak beg, memang kami kelaparan sangat. Macam nak pitam dah dengan panas dan penat. Waktu dapat hotel dah 3.30 pm. Last makan pukul 8.30 am. Agak-agak tak keriut asid dalam perut? Tempat pertama kami makan ialah di Rakan Seafood yang terletak dekat corner Ao Nang Road. Alhamdulillah! Kecik dan Bangcik belanja, jadi tak tau harga hahaha. Rambang mata tengok makanan! Semuanya sedap. Apa lagi, tomyam mariiii.

TIPS : Untuk secure sewaan di guesthouse, memang kena tinggalkan passport. Kali ni passport Kecik lah jadi mangsa hehehe. Teh Ais dalam Bahasa Thai ialah Cham Yen. Terbaik!

Thai Banana Pancake

Memang famous kan. Sebelah restoran ada satu booth yang jual pancake dan fruit juice. Apa lagi, melantak tak hengat. Konon nak tapau bawak balik bilik. Tak yah caye dengan Samani, kat situ gak habis! Lapar pun ye... hahahaha. Lepas habis tapau untuk makan dalam bilik terus kami balik semula ke guesthouse untuk mandi dan rehatkan diri. Panasssss...

Yummeh!
Gambar cari gaduh
Kami berkumpul semula di depan pusat urut untuk cari transport dan cari makan malam pulak. Memang makan aje kojenye.

TIPS : Banyak perisa tau pancake ni. Favourite I, Banana Chocolate Pancake, Banana Nutella Pancake, Nutella Pancake. Tak berubah ek taste I...

Sewa Motosikal

Jam 7.00 pm waktu tempatan, terus kami berkumpul untuk cari makan malam pulak. Ape korang tak kenyang lagi?! Kami nekad untuk menyewa motosikal bagi memudahkan pergerakan kami sebab guesthouse tu letaknya di ceruk sikit dan jauh dari tempat happening. Ada je kedai makan di kawasan ni tapi kami memang nak explore Ao Nang ni.

Belum ada motosikal, survey mana ada fuel dulu haha
Kami menyewa motosikal di depan guesthouse saja. Memang ada agency yang sediakan pakej lawatan dan sewaan motosikal. Sambil tunggu motosikal, sambil usha jugak pakej lawatan untuk 2 hari yang mendatang. Motosikal yang disewa ialah berharga THB250/hari dan motosikal I dan Sayang special sikit sebab saiz yang sesuai dengan kitorang berharga THB350/hari hehehehehe. Dengan motosikal ni dapatlah merayau sikit cari makan tempat jejauh. Motosikal pun sewa sehari je sampai jam 8.00 pm. Lagipun dah memang plan untuk aktiviti darat pada hari kedua dan aktiviti laut pada hari ketiga.

Tercangak-cangak memasing
Jumpa stesen minyak bebetul baru puas isi minyak
Selepas selfie dan wefie dengan motosikal masing-masing, aktiviti seterusnya ialah food hunting. Ape pun sebelum merempit kena isi fuel dekat mesin tepi jalan haha. Cute!

Tips : Untuk keselamatan silalah pakai helmet. Sewa motosikal pun kena tinggal passport tau. Kali ni passport Sayang dikorbankan.

Bamboo Restoran

Berbelit lidah baca menu
Alhamdulillah! Sedap semuanya. Dekat dalam restoran tu memang ramai lah orang Malaysia tapi kami paling haruk. Maap, team kitorang bukan jenis cover cun. Tapi makanannya agak mahal. In shaa Allah, kami dalam proses mengusha port makan yang murah sikit.

Tips : Kebanyakan pelayan restoran boleh berbahasa Melayu, orang kata slang Patani tapi I dengar slang Kelantan.

Free and easy

Lepas makan, peel masing-masing pun datang. Ada yang takde baju mandi lah seluar mandi lah selipar lah skirt lah. Macam biasa, nampak je kedai baju terus duit terkorban hahahaha. I dan Sayang langkah berjaga-jaga. Sebab kami more to makanan! See the size, bro. Satu je benda kami beli, stick yang boleh float dalam air untuk kamera SJ4000 kami.

Lepas penat merayau, mulalah ada nak cari teh tarik la nescafe la memamg tak dapek lah. Depan guesthouse pun yang ada banyak fruit juice. Sebelum supper di depan guesthouse, kami sempat confirmkan booking untuk hotel kedua di White Sand.

Malas nk cite manis dan lemak dia macam mana
Selesai minum, makan pancake (lagi!) dan pulut mangga, selesai kunci motosikal dan supper, mereka yang lain terus pergi massage. I dan Kak CT pasrah duduk dalam bilik sebab kami tak minat hehe. Geli nok. So, lepas kemas barang nak dipakai esok, I pun lelap.

Tips : Beratus channel TV di Thailand takde pulak cerita hantu. Letih tukar programme. Kat Malaysia berlambak cite hantu Thai, dekat negara Thai sendiri takde pun kihkihkih.